søndag den 8. september 2013

En søndag i havens tegn.


 Årets første æbletræ er høstet - datterens dåbsæbletræ-- vi har altid troet det var Guldborg, men det passer slet ikke på æblerne, så vi har nu døbt det om og tror det er en Rød Ananas. Det smager under alle omstændigheder HIMMELSK.


Høsten var 8-9 kg fra det lille træ plus det løse ( der er vel faldet ca 40 æbler ned)
Træet plejer at bære, så vi kan høste de første æbler på vores bryllupsdag den 4. september, men trods den sene blomstring og ekstreme kulde i foråret var det så venligt at bære de første æbler på datterens bryllupsdag den 24. august, så de æbler kunne komme med til brylluppet.


På Havens dag var der Åben have i haven på gården Milbak i Den jyske Ås og deres speciale er- udover en kæmpestor og fantastisk meget kuperet have  en hel mark med georginer- nøje nummereret og bundet op med net, så man kan bestille dem til foråret.


Et vue over et hav af georginer. Det er et fantastisk syn vi nyder hvert år. Prisen er 20 kr incl. dejlig kaffe og hjemmebag i det gamle kohus.


 Når min farfar syntes livet blev for broget sagde han altid- Jeg kan da også bare flytte ud i en jordhule.
Det kan man på Milbak, for de har en jordkælder bygget ind i en af de høje bakker. Det er selvfølgelig her georginer og æbler og andet godt opbevares om vinteren, men jeg drømmer om at flytte derud, hvis livet bliver for broget- ligesom min farfar.

En Gunnera- kaldet Mammutblad på dansk af enorme dimensioner-- min mand er 1,80 m og Balder er vel næsten 1,5 m når han står på bagben, så det fortæller lidt om dimensionerne.

2 kommentarer:

dqpage sagde ...

hej Karin. Det er bare så lækkert med æbler, og så gør det det ikke ringere med æbler af egen avl.
Sikken smuk trøje, du har på på billederne.
Skal du med til strikkecafe i Hønsestrik ? jeg har meldt mig på det hold der mødes første gang torsdag den 3. oktober.

Annes indfald sagde ...

Skøn tur i haven!
Og skøn trøje... er der Solveig Hisdal? Strikket i??