søndag den 13. december 2009

Luciamorgen

Lyset kommer med stjernen og jeg tænker på at det er Luciamorgen. Fra vi boede i Nordsjælland har jeg hver luciamorgen været oppe at fejre Luciamorgen og bage Luciabrød.

Solen stiger yderligere ude over havet og desværre kan fotoapparatet ikke opfatte alle de skønne nuancer

Jeg har igen i år været ukristeligt tidligt oppe og bage luciabrød med safran men for første gang venter vi med at se svensk luciamorgen på svensk tv 1. De genudsender i aften kl 18.15 og skulle nogen kunne se det og have interesse for korsang og musik er det en meget smuk udsendelse. I år er det fra Vaxsjø kirke med 180 terner der synger et hav af svenske luciasange. Vi kender jo kun den neapolitanske fiskersang her i landet, men i Sverige har de rigtigt mange og lur mig om der ikke stadig skrives nye.
Brødene spiser vi normalt til morgenmad og hele huset er oplyst af levende lys og så ser vi tv i mørket og hører de smukke sange. Brødene kan spises hele dagen med smør eller uden noget eller med honning og til kaffe og te og med den mængde jeg har bagt i år tror jeg at der bliver lidt til fryseren også.
LUCIABRØD
ca 2 plader
100 g smør
5 dl mælk
1 æg
50 g sukker
½-1 g safran
½ tsk salt
25 g gær
ca 550 g mel ( juster mængden- det kan variere meget men ca 10 dl)
Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælk og varm det til lillefingervarm. Stød safranen i en morter med lidt af sukkeret og tilsæt det sammen med resten af sukkeret, saltet, ægget og gæren, der opløses i blandingen

Tilsæt mel lidt efter lidt. Det er en bløddej, dvs smørret er med til at den kan slippe bordet, men den skal selvfølgelig hænge sammen og kunne arbejdes med, så tilsæt melet så det passer- gerne lidt for blød.
Lad dejen hæve i 45 min
Rul dejen ud til en plade ca 20 cm bred og 1 cm tyk og skær ca 1 cm tykke stænger af det. Form det til lussekatte, som de hedder på svensk. Alle mulige og umulige krumspring og cirkler, men altid med en spiral der vender den ene eller anden vej i spidserne.
Pensel med et sammenpisket æg med lidt vand i og pynt spiralerne med en enkelt rosin.
Lad efterhæve ca 20 min og bag ved 225 g i 10 min.
Hvis du ikke synes du har penge til safran, kan du bruge gurkemeje ca 1 spsk og 1 tsk kardemomme. Det giver også en god smag. Desuden kan man putte en håndfuld rosiner i dejen, hvis man har lyst.

8 kommentarer:

Lavendel sagde ...

Smukke smukke billeder, Karin. Jeg skal til strik i dag, så der bliver ikke bagt her. Men tak for opskriften og hintet med tv. Jeg tror desværre ikke jeg kan modtage det, æv.God dag i det jyske!

Unknown sagde ...

Hvor er du sød, at du står tidligt op for at fylde huset med duft af lussekattar :-)
Her står min safranduftende dej og hæver- vi må vente med at nyde dem til senere, når adventkransen tændes :-)

Karin Grøn sagde ...

Lavendel vi kan heller ikke se svensk tv på vores parabol, men regner med at se den på nettet i aften. Det håber vi kan lade sig gøre.
-----------------------------------
Miri- vi bor så langt ude på landet, at jeg førhen næsten altid stod op før de andre og lavede morgenbrød søndag morgen. Den stod på hjemmebagte rundstykker og kanelsnegle og så havde vi lidt til kaffen senere på dagen. Det tog lige lang tid at stå og bage rundstykker der kun efterhævede og at skulle i bad have tøj på gøre bilen klar og køre frem og tilbage til bageren, og så var det meget billigere. Desuden kunne man i de 20 min det hævede altid lige smutte ind under sin dyne, der som regel stadig var varm.

Madame sagde ...

Uhm, det lyder rigtig lækkert med dine Lucia-brød, Karin! Og det er meget smukke billeder, du har taget.

Hos os er vi kun kommet til at lave julekonfekt, og en del er allerede havnet i maven :-)

Annette sagde ...

Karin, hvor er det dog en smuk tradition, at I fejrer Luciamorgen med Luciabrød. Tilbage i folkeskolen havde vi Luciaoptog, men ellers har jeg aldrig været med til at fejre det.
Tusinde tak for opskriften, den er allerede printet ud og jeg tror at jeg vil prøve at indføre Luciamorgen næste år, de har godt af at få lidt kultursammenføring de hollændere ☺
En rigtig god dag til dig.

Karin Grøn sagde ...

Madame- konfekt er heller ikke dårligt, men det bliver først lillejuleaften her i huset, når alle er samlet og der er kommet ro på og alle gaver forhåbentlig er færdige. Så bliver det også frisklavet og det kan vi bedst lide.
-------------------------------------
Anette- ja gem du linket jeg lige har sat ind, så kan du næste år finde det og se det på din pc kl 7- husk man kan klikke, så det bliver en stor skærm som et tv. Så bliver det meget bedre. God fornøjelse med det.

Irene sagde ...

De ser lækre ud dine Lucia-brød! Dem vil jeg prøve en gang ved lejlighed:-)

May Anna sagde ...

Så smukke billeder.
Jeg sad og hørte udsendelsen fra svensk tv igår, den var en nydelse og utrolig smuk.
Luciakager smager himmelsk. Har kun fået dem to gange i mit liv, og den første gang var som teenager i Sverrig, hvortil mine forældre altid tog på juleindkøb